spot_img

WRC csapatok: Toyota Gazoo Racing World Rally Team

Hirdetés

A japán márka múltja egészen 1957-ig vezethető vissza, amikor is elindultak a Mobilgas Round Australia Ralin. Azonban két évvel korábban, már 1975-ben letették névjegyüket, mert Hannu Mikkola megnyerte a finn 1000 Tó Ralit a gyárilag támogatott Corolla volánjánál.

A Toyota autósport bázist hozott létre a németországi Kölnben, és további WRC-győzelmeket szereztek, köztük három egymást követő évben az egyik legkeményebb viadalon, a Safari Ralin sikerült első helyen végezniük.

1990-ben értek először a csúcsra, Carlos Sainz szerzett egyéni világbajnoki címet a Toyotával, 1993-ban pedig az első japán márka lett, amely elnyerte a WRC-ben a gyártók címét.

A gyár 1999-ben szállt ki a raliból, addig a Toyota három gyártói (1993-ban, 1994-ben és 1999-ben) és négy egyéni címet (kettőt a Sainz, egyet pedig Juha Kankkunen és Didier Auriol) gyűjtött.

A Toyota visszatérését 2015 januárjában a cég elnöke és nem mellesleg szenvedélyes rallyrajongó, Akio Toyoda megerősítette. Csapatbázist hoztak létre Finnországban, és a Toyota az egykori világbajnokot, Tommi Mäkinen-t bízta meg egy Yaris WRC fejlesztésével, amellyel 2017-ben újra színre léptek.

A Latvala, Hanninen, Lappi hármassal szálltak harcba a pontvadászatban. A nyitó Rallye Monte-Carlo-n szenzációs második helyet szerzett Latvala, majd a következő svédországi fordulóban a győzelemnek örülhettek. Esapekka Lappi a leggyorsabb versenyen, a Neste Rally Finnországon állhatott fel életében először világbajnokságon a dobogó legfelső fokára.

A siker sztori folytatódott, amikor Ott Tänak aláírta a neki kínált szerződést, csatlakozott Latvalához és a Lappihoz, és a trió 2018-ban megszerezte a gyártói címet a Toyotának. Egy évvel később Tänak biztosította be első VB címét.

A csapat teljesen új felállással állt neki 2020-nak, élükön a hatszoros világbajnok Sébastien Ogier-rel. Csatlakozott hozzá Elfyn Evans és a tizenéves szenzáció Kalle Rovanperä is náluk kezdte meg WRC-s pályafutását. A koronavírus járvány miatt csonka szezont futottak a csapatok, végül hét futamból és az azokon megszerzett pontok alapján hirdettek bajnokot. A szezonzáró Monza Ralin dőlt el a bajnoki cím sorsa Evans és Ogier között. A Brit sajnos lecsúszott az útról, így a francia örülhetett hetedik egyéni címének. Evans kiesésével a Toyota is lecsúszott a gyártói címről.

2021-ben a tavalyihoz hasonló felállással indulnak neki a bajnokságnak, az Ogier, Evans, Rovanpera hármassal. Privát versenyzőként továbbra is velük tart Katsuta. Az autó külseje idénre kissé megváltozott a rajongók nagy örömére, mert a csapat 2017-es visszatérése óta mondhatjuk ugyan azt a ruhát viselte mind három évben.

https://www.youtube.com/watch?v=wJh_8cmX_r8

Hyundai Shell Mobis World Rally Team

M-Sport Ford World Rally Team

M-Sport Ford 2021

 

 

 

Hirdetés
Hirdetés

Ezt is olvasd el!

spot_img