spot_img

Probléma van a hibrid Rally1-es autókkal, de a WRC csapatai hallgatnak

Hirdetés

Nagyjából 9 hónap múlva már hibrid autók száguldoznak majd Monte-Carlo havas-jeges aszfaltjain, ehhez képest meglepően nehezen indul a hibrid-éra.

A leghamarabb az M-Sport Ford kezdett bele a jövő évi autó fejlesztésébe (amelyről még mindig nem tudjuk, hogy Ford Fiesta vagy Ford Puma lesz-e), majd a Toyota is elkezdte az autó építését, nemrég pedig a Hyundai is engedélyt kapott az anyavállalattól, hogy a következő 3 évet is a WRC gyári csapatai között töltse.

Hibrid Unit

A legújabb hír, hogy a Compact Dynamics által szállított egységeket visszahívta a gyártó, ugyanis komoly működési gondok merültek fel vele. A Dirtfish információi szerint a cég németországi gyára szállítja az alkatrészt mindhárom WRC-csapatnak, s bár érdeklődtek a csapatoknál, egyik csapat sem volt hajlandó válaszolni arra a kérdésre, hogy milyen problémák merültek fel az ominózus alkatrésszel vagy alkatrészekkel. (Ennek szerintem egyetlen oka van: ügyvédeknek nevezik őket.)

A csapatoknak egy Hybrid Unit nevű szénszálas dobozt kellene beépítenie, amely egy 3,9 kW-os lítium-ion akkumulátort, egy invertert és egy 136 lóerős, 180 Nm nyomatékú villanymotort tartalmaz. A hibrid hajtás a német Compact Dynamics és Kreisel Electric közös fejlesztése, eleinte minden csapat az ő rendszerüket fogja használni, de később a csapatok tovább fejleszthetik majd ezt.

A gyártók pedig valószínűleg nem fogják egymással megvitatni a Rally1 hibrid fejlesztését, mert félnek egymásnak átadni az infókat. Ez tulajdonképpen ennyire egyszerű.

hybrid WRC autok

Mérnöki szempontból a hibrid raliautók építése óriási kihívás, ezért arra számítottunk, hogy mostanra már tele lesz a sajtó azokkal a kihívásokkal, feladatokkal és tapasztalatokkal amelyeket a WRC-csapatoknak meg kell oldaniuk, de Malcolm Wilson egy kisebb nyilatkozatát leszámítva eddig hatalmas a hallgatás a hibrid Rally1-es autókat illetően.

A remek WRC-kapcsolatokkal rendelkező Dirtfish szerint a három csapat egyike sem futott még a hibridekkel versenytempót, így nem is nagyon van miről beszélniük.

compact_dynamics_hybrid-rendszer
Megy a munka a Compact Dynamicsnál

A portál WRC-hez közel álló forrásai szerint egyik csapat sem fog beszélni a hibrid versenyautók fejlesztéséről és nem elsősorban azért, mert nem titkolózni akarnak, hanem azért, mert az autók építése a vártnál sokkal nagyobb kihívást jelent számukra.

„A gyártók persze azt sem nem szeretnék, ha nyilvánosságra kerülne a hibrid rendszereik működése. A Toyota például már az 1990-es évek végén használta a hibridet a Priusban. Emellett azért képzeljük el hogy festene, ha kiderülne: a világon több millió kilométert megtett közúti autók után a vállalat mérnöki kiválóságának csúcsa mégsem képes ugyanezt megoldani a következő generációs rally autókon?” – teszi fel a költői kérdést.

Oliver Blamberger, a Compact Dynamics vezérigazgatója arról beszélt, hogy a koronavírus-járvány miatt ők is lassabban haladnak, de 10 hónappal a fejlesztés után már próbálgatják a rendszereik első verzióját. Mindezt egyébként akkor jelentette ki, amikor a múlt hónapban az alkatrészek fejlesztésének ütemével és szállításával kapcsolatos aggályokkal kapcsolatban felemelték a hangjukat a WRC-csapatok.

Hirdetés
Hirdetés

Ezt is olvasd el!

spot_img