spot_img

Komolyabb szabályváltozások nélkül is nagyban megújul az F1 a 2021-es idényre

Hirdetés

A 2021-es Formula–1 világbajnokság sorrendben a 72. Formula–1-es szezon lesz, amelyen az elmúlt évekhez hasonlóan 10 csapat 20 versenyzője áll majd rajthoz.

A 2020-as, koronavírus-járvánnyal is terhelt viszontagságos szezon ellenére a 2021-es Formula-1-es szezonban rekordszámú, 23 futam megrendezésére kerülhet sor. Az FIA éppen ezen a héten véglegesítette a 2021-es versenynaptárat, amely így fog kinézni:

A 2021-es Formula-1-es versenynaptár

  • március 28., Bahreini Nagydíj, Szahír
  • április 18., Emilia-Romagna nagydíj, Imola
  • május 2., Portugál Nagydíj, Portimao
  • május 9., Spanyol Nagydíj, Barcelona
  • május 23., Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
  • június 6., Azeri Nagydíj, Baku
  • június 13., Kanadai Nagydíj, Montreal
  • június 27., Francia Nagydíj, Le Castellet
  • július 4., Osztrák Nagydíj, Spielberg
  • július 18., Brit Nagydíj, Silverstone
  • augusztus 1., Magyar Nagydíj, Hungaroring
  • augusztus 29., Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
  • szeptember 5., Holland Nagydíj, Zandvoort
  • szeptember 12., Olasz Nagydíj, Monza
  • szeptember 26., Orosz Nagydíj, Szocsi
  • október 3., Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
  • október 10., Japán Nagydíj, Szuzuka
  • október 24., Egyesült Államok Nagydíja, Austin
  • október 31., Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
  • november 7., Brazil Nagydíj, Sao Paulo
  • november 21., Ausztrál Nagydíj, Melbourne
  • december 5., Szaúd-Arábiai Nagydíj, Dzsidda
  • december 12., Abu-Dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

F1 2021

Szabályváltozások és egyéb újdonságok a 2021-es F1 szezonban:

A 2021-es szezonban a nagy szabályváltozások összességében elmaradtak, azonban az ezzel egyidejűleg várt nagy pilótakeringő némileg beindult. 

A hétvégi menetrend:

A következő szezonban az eddigi kilencven perc helyett csak egy órát gyakorolhatnak majd a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság csapatai a versenyhétvégék első napjain.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabályzatából kiderül, hogy 2021-ben a pénteki (Monacóban csütörtöki) edzésnapon mindkét gyakorlás az eddig megszokott 90 helyett csak 60 percig tart majd.

Az istállók így összesen három órán át készülhetnek az időmérő edzésekre és a versenyekre.

Ezen kívül felmerült, hogy három helyszínen is rendezhetnek úgynevezett sprintversenyeket, de ennek kialakítása még folyamatban van.

Az autók fejlesztésének befagyasztása:

Az autók fejlesztésének befagyasztásáról a technikai szabályzat 22.8-as pontja rendelkezik, mely részletesen taglalja a homologizáció folyamatát. A legfontosabb, hogy miközben az autó alapját jelentő alváz és a mechanikus egységek terén erősen korlátozták a fejlesztés lehetőségét, aerodinamikai téren a csapatok megtartották a szabadságukat. Ilyen szempontból csak az eszközhasználatukat korlátozzák: a szélcsatorna és az áramlást szimuláló számítógépek (CFD) használati idejét alapvetően csökkentették, emellett a fölzárkóztatás jegyében az előző évi konstruktőri bajnokságban hátrébb végzők kaptak némi pluszt (a helyezéstől függő arányban) a jobban korlátozott legjobbakkal szemben.

Az FIA a múlt évben négy időpontot jelölt ki az autó különböző egységeinek befagyasztására. Minden csapatnak rendelkezésére állt két fejlesztési zseton, melyek lehetőséget kínálnak arra, hogy módosítsanak a korlátozás alá vont egyes, általuk kiválasztott területeken. Változtatni 2021-re csak a múlt szezonban véglegesített egységeken lehet, vagyis a mostani szezon folyamán már nem. Kivételt egyedül a Monacói Nagydíj fog képezni, amelyre a csapatok készülhetnek az év egészében használttól eltérő első felfüggesztéssel. Azok a csapatok, amelyek tavaly 2019-es elemeket használtak, és 2021-ben 2020-as verziókra akarnak váltani, ezt fejlesztési zsetonok felhasználása nélkül megtehetik. Amennyiben egy csapat beszállítót váltott 2020 után, ugyancsak lehet variálni az általa előállított alkatrészen, ugyanakkor az újnak a lehető legközelebb kell maradnia a régihez.

Pilótakeringő:

4 top-pilóta váltott csapatot (Sebastian Vettel, Sergio Perez, Daniel Ricicardo és Carlos Sainz jr.), visszatér a mezőnybe Fernando Alonso és három újonc is bemutatkozik: Nyikita Mazepin, Cunoda Juki és Michael Schumacher fia, a tavaly F2-es bajnokságot megnyerő Mick Schumacher.

A Formula-1 2020-as szezonját követően már nem lesz a mezőny tagja Romain Grosjean, Daniel Kvyat, Kevin Magnussen és Alexander Albon sem.

A 2021-es Formula 1-es szezon konstruktőrei és pilótái:

Az évekkel ezelőtt, 2021-re belengetett szabálymódosítások elmaradása miatt a csapatok a 2021-es szezonnak elég spórolósan mentek neki, tudván, hogy ez egy átmeneti év lesz. Nyílt titok, hogy komolyabb fejlesztések nélkül mennek neki a 2021-es világbajnokságnak és a legtöbben már a 2022-es szezonra koncentrálnak és csak az FIA által kötelezővé tett módosításokat hajtották végre.

Ehhez képest azért látványos átalakulás figyelhető meg az autókon, persze ezek elsősorban a designra vonatkoznak.

Mercedes-AMG Petronas Motorsport / Lewis Hamilton és Valtteri Bottas

Mercedes F1 Team 2021

A Mercedesnek nem nagyon volt oka a változtatásra, így a negyedik sorozatban a negyedik szezont kezdik a Lewis Hamilton/Valtteri Bottas párossal.

A BLM-mozgalom melletti kiállásként továbbra is feketében pompáznak majd az ezüst nyilak. Hamilton hosszúra nyúlt sagája végül azt eredményezte, hogy a címvédő csak a 2021-es szezon végéig írt alá a csapattal. 

Red Bull Racing / Max Verstappen és Sergio Pérez

Red Bull F1 Team 2021

A Red Bull a utolsó szezonját kezdi meg a gyári Honda motorral, ezt követően ugyan a Honda alapjain, de már saját motorral fog indulni az F1-ben. A designban nem sok változás történt, de a pilótákat illetően igen, ugyanis Alexander Albon helyére az F1-ből fél lábbal már kilógó Sergio Pérezt ültetik, aki tavaly megszerezte élete első futamgyőzelmét. A szezon egyik legnagyobb kérdése, hogy Pérez vajon képes lesz-e Verstappen tempójában terelgetni a vörös (kék) bikát?

McLaren F1 Team / Daniel Ricciardo és Lando Norris

McLaren F1 Team 2021

A színösszeállítás nem sokat változott 2020-hoz képest, továbbra is ez a fura és nehezen megszokható papaja szín dominál az autón, ami tavaly azért okozott nagy meglepetéseket és 2021-ben is okozhat…

Ráadásul az idei évben már Daniel Ricciardo is a Mclarent erősíti, ami még további lendületet adhat az istállónak, amely az idei szezonnak már nem Renault, hanem Mercedes motorral megy neki, Talán még futamgyőzelem is lehet belőle ideális körülmények között…

Aston Martin Cognizant F1 Team / Sebastian Vettel és Lance Stroll

Aston Martin F1 Team 2021

Az Aston Martin, mint márka visszatér az F1-be és hivatalosan is elköszönhetünk a Racing Pointtól, mint csapatnévtől. Az Aston Martin megadta a módját a visszatérésnek, az autó leleplezésekor a hétszeres Super Bowl-győztes Tom Brady és James Bond, vagyis Daniel Craig is beköszönt.

De az Aston nem csak a bemutatóra zsákolt be nagy neveket, hiszen megszerezték a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt, aki nagyon szeretné megmutatni, hogy a tavalyi szezonja a Ferrarival “tényleg” annak köszönhető, hogy a csapat mindenáron útilaput akart kötni a talpára. 

Scuderia Ferrari Mission Winnow / Charles Leclerc és Carlos Sainz Jr.

A Ferrari a feltörekvő tehetsége, a jövő nagy bajnokának kikiáltott Charles Leclerc mellé leigazolta a ralivilágbajnok Carlos Sainz fiát, Carlos Sainz Jr.-t a McLarentől és biztosak vagyunk benne, hogy a kis Sainz nem azért jött a vörösökhöz, hogy Leclercet világbajnoki címhez segítse…  

ferrari-sf21-1

Scuderia AlphaTauri Honda / Pierre Gasly és Cunoda Juki

Alpha Tauri F1 2021

A Red Bull kistestvére, az Alpha Tauri is az utolsó szezonját kezdi a Hondával, de ennek ellenére igencsak nagy célokat tűztek ki maguk elé. A tavalyi év egyik legnagyobb meglepetését szolgáltató, az Alpha Taurival futamot nyerő Perre Gasly annak ellenére is bizakodó, hogy egy újonc, Cunoda Juki lesz a csapattársa:

“Az autó jónak tűnt. A középmezőnyben a különbségek nagyon kicsik, és a többi csapat nagyot lépett előre. Hetedikek lettünk az összetettben, de volt, amikor a 4-5. legjobb autónk volt a mezőnyben. Idén bízom abban, hogy előreléphetünk, és közelebb lehetünk a középmezőny elejéhez.”

Alpine F1 Team / Fernando Alonso és Esteban Ocon

Alpine F1 Team

A gyári Renault idén már versenysportmárkájával, a Rally világban is ismerősen csengő Alpine-ként vág neki a 2021-es szezonnak, de legalább ugyanekkorát szól, hogy visszacsábították a Formula-1-be a kétszeres világbajnok Fernando Alonsot, aki nem titkoltan azért tér vissza, hogy egy harmadik vb-címet is behúzzon a franciákkal, még ha erre nem is 2021-ben kerül sor.

“Hihetetlen boldog vagyok, hogy két év után visszatérek a Forma-1-be. Nagyon motiváltan vágok neki ennek a fejezetnek, és természetesen nagyon különleges lesz, hogy azzal a csapattal térek vissza, mellyel oly sok sikert értem el a múltban. A versenyszellem mindkét gyárban erős, és izgatottan várjuk, mi vár ránk” – mondta Alonso a visszatérésével kapcsolatban.

Alfa Romeo Racing Orlen / Kimi Raikönen és Antonio Giovinazzi

Alfa Romeo F1 Team 2021

Az Alfa Romeo sem sokat változott a 2020-as szezonhoz képest. A festésben helyet cserélt a piros és a fehér, még az orrkúpon figyelhető meg minimális fejlesztés.

A csapat idén is a Kimi Raikkönen – Antonio Giovinazzi párossal megy neki az évnek, de valószínűleg a 2021-es szezon sem a sikereiktől lesz hangos, igaz Raikkönennek tavaly is sikerült egy elképesztő mutatványt villantania.

Haas F1 Team / Nyikita Mazepin és Mick Schumacher

Haas F1 Team 2021
(A Haas festése jó eséllyel még nem végleges, mert az FIA-nak nem igazán tetszik az orosz zászló az autón)

“Kihívásokkal teli szezonnak nézünk elébe, ezt tudjuk. Felkészítettük magunkat erre. Mindent megteszünk idén a közép- és hosszútávú előrelépésért, a rövidtávú eredmények kárára. Ez jelenleg a tervünk” – mondta Günther Steiner csapatfőnök az új autó kapcsán. És hogy miért? Mert ez konkrétan a 2020-as autó újramatricázva, a Haas tulajdonképpen már el is engedte a 2021-es szezont…

Ennek ellenére s érdemes lesz odafigyelni a csapatra, a botrányhős Nyikita Mazepin és Michael Schumacher fia, Mick Schumacher miatt is, akiknek talán jót is tesz, hogy egy tét nélküli újoncévben debütálhatnak.

Williams Racing / George Russell és Nicolas Latifi

William Racing F1 2021

“Szerettünk volna az autóval a régi szép időkre és a csapat hagyatékára emlékezni, de egyúttal azt is meg szerettük volna mutatni, hogy előrelépünk” – mondta Jost Capito, a Williams vezérigazgatója. Az előrelépésben nagy szerepe lehet annak, hogy George Russell és Nicolas Latifi már a második közös szezonját kezdheti meg együtt, akik nem csak fiatalok és sikerre éhesek, de most már jelentős rutinjuk is van.

Hirdetés
Hirdetés

Ezt is olvasd el!

spot_img