ORB

Rajongóból lett pilóta és navigátor!

Szegedi Máté lelkes rajongóból vált, versenyzővé és kijelenthetjük az elmúlt években beírta magát a hazai rally nagykönyvébe. Vele beszélgettünk több régi és aktuális témát érintve a Nyíregyháza Rally előtt!

A Mecsek ralin egy pereccel végződött a versenyetek… Hogy vagytok?

Sziasztok! Köszönjük szépen, már egész jól. Még néha a hátam fáj. Robi szerencsére nem sérült.

A videót és a képeket láttuk. A versenyzők rémálma az ahogy a fának csapódtatok. Meséld el kérlek, belülről hogyan élted meg az esetet?!

Igen, ennél rosszabb helyen nem találhattuk volna el a fát, pont a B-oszlopnál az Én oldalamon. A történe annyi, hogy sajnos lesodródtunk a felhordáson, lehet nagyobb tempóval is érkeztünk. Én már amikor éreztem és láttam, hogy nem fog elfordulni, kinéztem a fát, gondoltam, hogy meg lesz. Utána becsukott szemmel vártam, hogy megálljunk. Sajnos gyorsan megálltunk. Ez a legrosszabb, nagy az erőhatás. Kiugrottunk a Robi oldalán, mert az oldalamon minden az ülésre hajlott, sajnos a cső is. Ott nem éreztem fájdalmat, leszaladtam egy kanyarral lejjebb az OK táblával és a háromszöggel. Aztán amikor már az adrenalin elszállt, akkor éreztem, hogy fáj a hátam. Robi mondta, hogy menjünk be inkább a kórházba. Megállapították, hogy nyak, hát és mellkas zúzódásom van. 4 napra bent akartak tartani, de saját felelősségre elhagyhattam a kórházat. Nem volt kedvem Pécsett nyaralni 😁 Négy hétre eltiltottak a sporttól, meg a ralitól. Mondtam a dokinak, hogy akkor az 5.héten Nyíregyen támadunk. Erre csak csóválta a fejét😁 De ez egy szerelem, na az meg fájdalmas néha😁 Az eset nem tört meg, várom nagyon a Nyíregyháza Rallyt.

Nem ez volt az első akció amit átéltél. 🙂 Mesélj egy kicsit a bukásos élményeidről, akad már mindkét oldalról ilyen emlék…

Igen, nem az első, de a legnagyobb ez volt. Bal oldalon ülve is volt pár produkcióm, de inkább a Bükkben. Imádok hóautózni pl., ott néha nem adta ki. Ezek inkább kisebb becsúszások voltak, mondjuk volt, hogy az oldalára is dőlt. Versenyen csak egyszer estem, akkor denevér póz volt. 😁 Jobb oldalon ülve se kellett szerencsére sokszor a ringlispílre felülni, és erdőt is kevésszer irtottunk. Robi mellett mondjuk izgalmas az élet! 😁


Sajnos nem vagytok túl sikeresek az idén. Mesélj mik történtek veletek eddig?
Igen sajnos, ez nem a mi évünk. Egy egri 3. helyezés után folyamatos küzdelem a technikával minden versenyen. Mecsekbe ugye összetörtük. Úgyhogy a bajnokság elúszott ezekkel.
A Zemplénre még felszívjátok magatokat?
Igen, a kocsi készül, reméljük előtte tudunk is gurulni vele. Robinak hazai pálya, segített az útvonalterv összeállításában is. Nem titok, szeretnénk megnyerni a kategóriánkat.
Ugorjunk vissza egy kicsit az időben. Jó most a “fény meg a csillogás”, hiszen ORB-ben navigálsz, de nem ma kezdődött ez a beteges szerelem közted és az autózás királynője, a rally között. Emlékszem, még volt, hogy nekem is segítettél… Egy szlovák futamon videóztál, azóta is féltve őrzöm azt az anyagot 😀
Haha ez jó 😁 Legalább jó referencia vagyok. Tudod mutogatni a kollégáknak hogy na, így ne kamerázzatok! 😁 Viccet félre téve, tényleg minden területét kipróbáltam már ennek a sportágnak. Kiskölyökként indult a szerelem. Első élményem egy Miskolc Rally rajtceremónia, amire kivittek. Akkor következő évben már prológra. Aztán amikor már elértem azt a kort, akkor barátokkal kezdtünk járni rallyra. Mindig az volt bennem, hogy Én is versenyző akarok lenni. Aztán életem első fizetéséből vettem egy Ladát, amit elkezdtünk megcsinálgatni. A Bükk lábánál lakom, tehát adott volt a tesztpálya, gyakorlás. Első versenyem még a BAZ Rallysprint szervezésében egy havas versenyen volt. Mivel ahogy már említettem imádok hó autózni, így közel állt hozzám ez, sikerült is a második helyen végeznem, pedig mi csak csúszkálni mentünk a nézőknek. Meglepetés volt. Ez akkor adott egy nagy löketet. Innentől minden évben pár versenyen részt vettem a BAZ Rallysprinteken. Aztán 2013-ban megszűnt a sorozat, az MNASZ szervezésében indult az amatőr rally kupa, itt év végén sikerült megszereznem a kategória 3. helyet, de sajnos ugyan ebben az évben sikerült felborulni, ez volt a denevér pózos story amit fentebb említettem. Akkor sok változás volt az életemben, felvettek főiskolára stb., és úgy döntöttem, hogy eladom a Ladát és abba hagyom egy időre.
Aztán felhagytál a vezetéssel, és a jobb1-ben adódtak lehetőségek. Találtál motivációt a kormányt itinerre cserélve is?
Abszolút, nagyon is. Jobb oldalon nem csak annyi az ember feladata, hogy olvassa azt, ami az itinerbe van. Maga az, hogy hogyan olvassa az se mindegy, minden pilóta picit mást vár el. És persze a többi munka a verseny alatt, amivel leveszi az ember a terhet a pilóta válláról. Kipróbálhattam magam szerencsére sok helyen. Az első navigálásom 2013-ban volt RuTi barátom mellett egy Bükkszent sprinten. Akkor még nem éreztem azt, hogy ezt akarom csinálni, de nagyon élveztem. Aztán 2014-ben volt egy Szilveszter Rally. Na és itt vagy Te is hibás, hogy megfertőződtem ezzel IS, mert Te hívtál fel, hogy üljek Arnie mellé, mert navigátort keres. 😁 És akkor megszerettem, így 2015-ben megindult a lavina. Két Rally2-es futam után ott találtam magam ORB előfutóként. Se Arnie se Én nem hittük el, hogy itt vagyunk.
Aztán 2016-ban Szepesi Danival mentem 3 ORC futamot, aztán Ő nem ment, én meg átültem Kurtos Robi mellé a Mitsubishibe, vele 3. éve megyek. Emellett nagyon jó MARB-os évet zárhattunk Tíszí barátommal 2016-ban, két kategóriában is bajnokok lettünk. Aztán Tábori Ákossal kipróbáltuk magunkat két ERT futamon külföldön. Mindkét versenyen 2. helyen értünk célba. Ez volt a legnagyobb kihívás, itt tanultam a legtöbbet a navigálásról. Amikor teljesen idegen környezetben mindennel képben lenni. Két pályabejárásból közösen összerakni egy tökéletes itinert stb., stb. Mondjuk az se volt egyszerű, ahogy mi összeültünk legelőször. RuTi-nak mentem segíteni Szlovákiába egy Herlany Rallysprintre. Ákos jött velem szembe, megállított, hogy Te szoktál navigálni, most nincs navigátorom, itt a füzet, fel van írva, menjünk egyet az utcai autóval, ha le tudod diktálni, akkor te navigálsz nekem a kis C2R2-ben. És így is lett, kupával jöttünk haza a nap végén, fülig ért a szám, olyan hihetetlen volt az egész. Aztán 2017-ben Foczkó Ákossal Marbon kategória 3. helyen végeztünk év végén. Majd 2018 január 1-én már utaztunk Markovics Gyurival a Jänner Rallyra egy Szilveszter Rally után. Gyuri egy nagyon precíz versenyző, sok mindent lehet tőle tanulni. De navigálhattam idén Béres Józsi bácsi mellett is Szlovákiában. Az is egy életre szóló élmény volt.

 
Pilótaként indultál, most navigátor vagy, de manapság visszakanyarodtál a kezdetekhez, megint a bal1-ben próbálkozol. Ahogy elnézem a videóid elég komolyan tolod…
Igen, ez így van. A navigálás mellett egy-két kisebb verseny erejéig béreltem Ladákat. De idén aktívabb voltam a Tíszí féle BMW-vel, amivel bajnokok lettünk 2016-ban. Ő már azt mondta nem akar menni, így megállapodtunk, hogy akkor kibérelem Tőle. Inkább utcai gumival a nézők meg magam szórakoztatására szoktam menni. De kipróbáltam múltkor magam 4 slickkel is. És az autó még mindig tudja a dolgát tényleg. Kategória 1. időt tudtam vele autózni, komoly M3-as BMW-t is megelőzve, pedig ez egy utcai 2.5-es tolókerekes váltóval meg egy sperrdifivel. Nem titok, azon dolgozom, hogy tudjak menni jövőre a Bal1-ben akár egy teljes szezont is bármilyen bajnokságban. Csak ugye ennek nem egyszerű az anyagi hátterét összerakni.


Rajongóból lettél pilóta, majd ORB-s navigátor. Ismerlek, szerintem itt nem állsz le. Mik lehetnek a közeli és távoli céljaid a jövőben?
Igen, jól ismersz, mindig vannak céljaim. Mindig próbálom a maximumot kihozni. Engem pl. nagyon vonz a gumi illetve a futómű, lengéscsillapító téma. Rallyban egyik legfontosabb szerintem, így abban fejlesztem magam. Már van egy-két autó amit Én állítok versenyekre. Robi is teljesen rám szokta bízni, én szoktam neki a gátlókat beállítani a Mitsubishin. A gumikat is rám szokta bízni, én rendelem meg, és közösen megbeszéljük, hogy mit tegyünk fel az adott kör előtt. Illetve a gátlót is akár gyorsról gyorsra át szoktam kattintgatni. Ezeket akarom hasznosítani a saját versenyzői pályafutásom során. A cél mindenképp a bal1, de meglátjuk mit hoz a jövő, jól érzem magam a jobb1-ben is. Mondjuk egy R5-öst kipróbálnék már! 😬


És bár utolsó témám de talán a legfontosabb. A miskolci salakon vitted apukád a BMW-vel, amit meg is örökítettem neked. Szerintem egy szép pillanat volt. Hogy álltak/állnak a ralis “bohózatodhoz”?
Igen, köszönöm, hogy megörökítetted nekem. A hozzáállásról annyit, hogy ott Ő kérte, hogy vigyem már egy kört 😬 De édesapám régebben jött velem hó autózni is néha. Az elején nem értettek ezzel egyet, próbáltak lebeszélni, de mindig támogattak ha a fejembe vettem valamit. Viszont az elején kijelentették, hogy anyagilag sose fogják támogatni, mert ha bajom esik, sose bocsájtanák meg maguknak, hogy Ők is hozzájárultak ehhez. Egyértelmű, hogy féltenek, de büszkék rám, mára már másképp nézik ezt. Tudják, hogy az életem részévé vált ez a sport. Miskolc, Ózd prológra ki szoktak jönni megnézni. De nekik ennyi pont elég is ebből.
Belsőkamerás felvétel Kunmadarasról

Külső kamerás felvétel Kunmadarasról

Kiknek mondanál köszönetet az eddigiekért?

Elsősorban a családomnak és a páromnak, hogy elviselik ezt a “hülye” hobbimat. Sok időmet, energiámat elveszi, sokszor előtérbe helyezem a rallyt minden másnál. És ezt mindig tolerálják. Mellette itt sok embert fel tudnék sorolni, mivel sokan segítettek, támogattak már az évek során. Sok barátság alakult ki az évek alatt és sokakkal önzetlenül segítjük egymást sok mindenben. Úgyhogy aki ezt olvassa és tudja, hogy segített nekem ezeknek a gyerekkori álmoknak az elérésében, akkor ezúton is köszönöm szépen! 🙂 És neked is, hogy ezzel a cikkel megkerestél.

Én köszönöm, hogy egy tartalmas anyagot készíthettem veled a RallyFeeling olvasóinak!  🙂

 

Készítette: Labancz Krisztián

 

Comments are closed.