Mindig az első helyért indulnak harcba

Rónavölgyi Endre a 90-es évek vége felé kötött először szorosabb barátságot a ralival, majd az élet egy kicsit másfelé  sodorta. A tavalyi évben viszont már újra visszatért a pályákra és az RSB munkáját is aktívan segíti. Az idei évre Érdi Tibor lányát, Nikit ültette maga mellé a navigátori ülésbe és egyre jobb eredményeket produkálnak a KIA Kupában. Endrével beszélgettünk a Székesfehérvár Rallye után a múltról és az első két versenyük tapasztalatairól. 

A fiatalabb olvasóink kedvéért egy pár mondatban bemutatnád a ralis pályafutásodat?

– A 90-es éves vége felé megvettem a Bereczk Tomi N1-es Trabantját és ezzel beneveztem a miskolci “ÉPFU ringen” megrendezett szlalomverseny sorozatra. A kategóriában akkoriban olyan nevek indultak, mint Hadik Bandi, Markovics Gyuri, Molnár Zsolti, Bereczk Tomi. Mögöttük, közöttük versenyeztem és értem célba. Kezdeti szárnypróbálgatásnak megfelelt. Majd később a Tolcsván megrendezésre kerülő ralisprint sorozatot egy A-s Trabanttal megnyertem. Ezután találkoztam össze Veszprémi Rolival, Veszprémi Barna fiával, akik megkértek, hogy navigáljak a Rolinak. Elkezdtük a Peugeot 205-ös GTI-vel az évet, majd egy 306-sal fejeztük be. Az A7-es géposztályban év végén másodikok lettünk. Két Megane Maxi KitCar között. Ez egy csodálatos eredmény volt, amit csakis szívós kitartással tudtunk elérni. Például volt olyan Budapest Rali, ahol csak harmadik  fokozat volt az autóban… Ezt követően vettem egy 1.6-os N-es Skoda Feliciát, amivel a kategóriában mindenkitől le voltunk maradva lóerőben. Ezek alapján hatodik, nyolcadik helyezéseket sikerült elérnünk, ha célba értünk. Majd vettünk egy Clio kupás versenyautót, amiből építettünk egy rali autót. Ezzel már nagyon kevés versenyen sikerült elindulni. Sose volt új gumink, baráti társaság szervizelt, de jó kis autó volt és eredményesen is tudtunk vele versenyezni. Ha célba értünk, második, harmadik helyezéseket szereztünk.

Milyen kapcsolatban vagy most a ralival?

– Néhány év szünet következett, felköltöztem Budapestre. A cégem által viszont újra elkezdtem kötődni a ralisport felé. Közben Berényi Ákos, az RSB vezetője megkért, hogy csatlakozzak hozzájuk és próbáljam meg segíteni a munkájukat, főleg marketing oldalon. Én azt gondolom, hogy láthatóan sikerült új életet lehelni a közösségi csatornákba. Hamarosan megújul a weboldal is, illetve számos olyan ötlet és terv kezd megvalósulni, a ruházattól a logókon keresztül, a versenyeket kiegészítő programokkal bezárólag. Ezeket a munkákat az elnök úr és Ákos is támogatja. 

Hogyan jött ez a KIA kupás lehetőség?

– Sajnos az általunk épített Citroen Saxo eddig még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az a csapat, amelyikre rábíztuk a kocsi felkészítését, már a Nyíregyháza Ralin sem tudta ütőképessé tenni. Gyakorlatilag ez az autó már el is került onnan és már más próbál életet lehelni belé. A terv az volt, hogy 2019-ben a Rallye2 mezőnyében indulunk ezzel az autóval, de az előbb említett okok miatt, ez nem sikerült. Szerencsére jött a lehetőség, hogy az újonnan induló KIA Kupában indulhassunk. Maricsek Mikinek és az ő újságjának (Rally Café) köszönhetően egy támogatót is sikerült találnunk, ehhez a projekthez. Nyilván a saját támogatóink segítsége is kellett a céljaink megvalósítása érdekében.  Az RSB tagjaként is nagyon örülök, hogy létrejött egy ilyen színvonalas kupasorozat. Egy ilyen KIA Kupás autó bérlése, üzemeltetése azt gondolom, hogy abszolút elviselhető terhet jelent a versenyzők számára. Ezáltal újra megjelent a ralisportban a belépőszintű versenyzés.

Mit kell tudnunk a navigátorodról?

– Nyilván az Érdi név mindenkinek mond valamit. Érdi Tibor, ifjabb Érdi, nem kell őket bemutatni senkinek, aki a ralihoz egy kicsit is közel áll. Nekem az Érdi Niki férje, Pepe nagyon jó barátom így alakult ki az a dolog, hogy megkértem a Nikit, hogy lenne-e kedve nekem a Nyíregyháza Ralin navigálni. Szerencsére volt kedve! 🙂 Így a Citroen Saxo-val nekivágtunk a zempléni pályáknak. Nagyon jól éreztük magunkat az autóban és úgy gondoltuk, hogy ennek lehet majd folytatása is. 

Egerben volt az első versenyetek, ami sajnos nem volt valami sikeres…

– Az első versenyünk az Eger Rali nem sikerült jól, sőt mondhatjuk nyugodtan, hogy rosszul sikerült. Az előző év végi Nyíregyháza Ralit leszámítva tíz éve nem ültem versenyautóban, így gyakorlás és teszt nélkül vágtunk bele a kalandba. Abszolút szoknunk kellett az autót. Az első gyorsasági sem sikerült rosszul (egyből egy második idővel indítottunk), a második gyorson viszont már “üvegeltük” az autót és meg is nyertük a kategóriát. A folytatásban viszont nagy volt az akarat és beestünk. Ahogy már azóta visszanéztem a felvételeket, egyszerűen sajnos sok volt… A csapatnak hála sikerült helyreállítani az autót a Székesfehérvár Ralira.

Székesfehérváron viszont sikeresen teljesítettétek a versenyt, de halljuk tőled, hogy mi történt veletek.

– Ezeken a pályákon eddig még sose mentem, nekem ezt most nagyjából háromból kellett megtanulni. Számomra ennek a versenynek a teljesítése nem volt sikeres, mert mi mindig az első helyért indulunk harcba. Sajnos ez már kettőből kétszer nem jött össze, mi is nagy hibákat vétettünk. Az első körben nem működött az átbeszélőnk, Nikiből alig hallottam valamit. Emellett a guminyomást sem sikerült jól beállítani, mivel az új guminyomás mérőnk sem működött normálisan. Következő Oroszlányon próbáltunk óvatosabban menni, ami miatt kaptunk is annyit, hogy alig bírtuk hazavinni… A harmadik szakasz pedig nem túl bonyolult pálya, nem is kellett a Nikire támaszkodnom, ezt a szakaszt sikerült megnyernünk. De sajnos így is majd egy percet kaptunk az első körben az első párostól. Nem voltunk jókedvűek, nekitámadtunk a második körnek. Felmelegedett a fékolaj, az autó túlcsúszott, de sikerült megfogni, pedig már azt kerestem, hogy hova fogunk beesni. Persze egy gumit sikerült is elvinnünk, így itt is kaptunk 18 másodpercet. Oroszlányon, a cél előtt utolértük a Petráékat, de gondolom már ők is spóroltak, viszont így 12 másodpercre olvadt az előnyük. A kategóriában közben Ákos vette át a vezetést, aki talán meg is nyerte volna a versenyt, de nagyon korrekt módon úgy intézte a késéseket, hogy ne szóljon bele a pontversenybe, így a Petra nyerte a futamot. Mi végül ennyi „kaland” után a gyorsasági szakaszok felét megnyerve másodikok lettünk az összesítettben. Ebből a versenyből is tanulni kell és tanulni is fogunk. A pálya széléről rengeteg segítséget kaptunk már ezen a versenyen is Érdi Tibi bácsitól. Ő arról biztosított bennünket, hogy ettől a versenytől kezdve segíti a versenyzésünket, ellát tanácsokkal, segít a szervezésben, mert azt látja, hogy gyorsak vagyunk. Viszont ehhez sok minden kell, például az a 40 év tapasztalat, ami ő benne megvan. Én ezt a felmérhetetlen segítséget előre is köszönöm neki!

Akinek még köszönettel tartozom a feleségem és a barátaim, akik elkísértek erre a versenyre és ott voltak mindig, ahol nekünk szükségünk volt rájuk. Természetesen ez az egész nem jöhetett volna létre, ha nincsenek a támogatók. Köszönöm Maricsek Mikinek és a Rally Caffé magazinnak, köszönöm Strobl Balázsnak és a Lamax Magyarországnak, Simon Balázsnak, a Bringalandnak, Bianchi Kerékpárnak, Kia Hungáriának.  

 

 

Comments are closed.