Egy új esély és az elmaradt Budapest Rallye

A Balogh Jani-Holczer Dani páros a tavalyi simának tűnő bajnoki címvédés után, idén igazán kalandos évet tudhat magáénak. Sok jó és talán még több rossz jutott ki nekik az eddigi versenyek alatt, de most a körülmények őket segítik, hogy folytathassák a versenyfutást a bajnoki helyezésekért. Janit elég könnyű volt utolérni, mondhatni mostanában nagyon ráért…

B.J.:“Az éves programunk az idei összes hazai ORB futamra szól, így természetesen a Veszprém Rally-t követő nagyobb nyári szünet végén, a soron következő Budapest rally lebegett a szemünk előtt. Csapatunk háza táján sajnos hamarabb következett be változás, mint a verseny időközbeni meghiúsulása, de erre térjünk vissza egy kicsit később…
A hivatalos közleményeket mindenki olvashatta, hogy az eredeti, szeptember eleji időpontban a verseny elmarad, és novemberben kerül pótlásra. Így kényszerűségből dupla annyi szünet áll a csapatok rendelkezésére és ennek köszönhetően mi is kaptunk még egy esélyt…”

Van némi futómű problémátok és nem éppen az Evo-nak akadtak gondjai…

“Igen. Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy az autó javítása valamivel könnyebb egy-egy sérülés után…
Sportember lévén, igyekszem magam minél jobban formában tartani. Erőnléti kiegészítő sportágnak kedvelem a görkorcsolyázást, és közös családi programként a párommal sokszor műveljük. Augusztus 4-én is így történt, de nagyon rövidre sikerült, és szerencsétlen kimenetelű lett a vége.

Egy figyelmetlen mozdulattal sikerült eltörni a bokámat. Ennek következtében megműtöttek, és kaptam egy csinos lemezt a jobb lábamba, hogy a jövőben még határozottabban tudjam nyomni a gázpedált. Első ránézésre három hónap rehabilitációt írtak elő az orvosok, de természetesen igyekszem meggyorsítani a folyamatot, hogy minél hamarabb visszanyerhessem a régi formámat.

A műtét utáni gipszben fekvéstől kezdve, a járókereten át a mankóig kijutott bőven a „jóból”. Ha minden úgy megy, ahogy az eddig eltelt időben történt, akkor van esély arra, hogy ott legyünk a Mecsek Rally rajtjában, és tovább tudjuk folytatni a küzdelmet. Kaptunk egy esélyt, és új motivációt arra, hogy tovább javítsunk az idei mérlegünkön, és a kategória bajnoki cím megszerzése még elérhető távolságban maradjon. Kemény és várakozásokkal teli napokat élünk mostanában…”

A tavalyi simának mondható év után, idén kijutott nektek mindenféle kalandból a gyorsaságikon és azokon kívül is. Hogyan alakultak a futamaitok?

“Év elején elkezdtünk valamit, vitt minket a szívünk előre, de hamar fel kellett ébrednünk, vagyis inkább leszállni a realitások talajára, és elengedni az R5-ös autóval kapcsolatos terveinket. A rendelkezésünkre álló lehetőségek mellett olyan szinten nem tudtuk üzemeltetni a projektünket, mint ahogy azt szerettük volna.

Hoztunk egy döntést, és újra elővettük a jól ismert autónkat, és az első versenyen rögtön húztunk egy olyan lapot, ami már egy ideje nagyon benne volt a pakliban.
Tavaly egész évben nagy önuralmat kellett gyakorolnunk, hogy ne feszítsük túl, hiszen a versenyek szinte összes gyorsasági szakaszán a határon autóztunk.Idén Ózdon viszont sikerült összetörni az autót, így nulla pontot kellett beírnunk a futam neve mellé.

Következett a Szombathely Rally, ami nem volt annyira nagy kudarc, a műszaki hiba ellenére sem, mivel sikerült hibamentesen, jól felépített forgatókönyv szerint végigcsinálni a versenyt. Az, hogy az utolsó gyorsasági szakaszon eltört a féltengely, az sajnos benne van az autósportban. Azonban a hiba bekövetkeztének pillanatában sem volt kérdés, foggal-körömmel küzdöttünk azért, hogy befejezzük a futamot. Bár a tetemes hátránynak köszönhetően nem mi örülhettünk a végén, mégis pozitív élmény volt, hogy tudtunk a régi formánkat idézve autózni.

Székesfehérváron jól mentünk, de ezúttal a versenybírósággal keveredtünk összetűzésbe gyorshajtásokkal és útvonalelhagyásokkal kapcsolatban. A verseny közben ezeket próbáltuk kizárni, nem kizökkenni, és a maximális teljesítményt nyújtani. Ennek köszönhetően voltak nagyon jó pillanatai ennek a hétvégének, jó néhány R5-ös autót is „elcsíptünk”. Majd a futamot követő fellebbviteli eljárás során mérsékelték a kiszabott büntetésünket és a kategória élén végeztünk.

Veszprémben az első napi viszontagságokat kihasználva egy jó taktikával előre szaladtunk az extrém, saras körülmények közepette, és az álmunkban sem remélt, abszolút harmadik helyen fordultunk. Másnap a rajtpozíciónkból származó hátrány ellenére próbáltuk tartani magunkat, és újból több R5-ös autót magunk mögé utasítva megnyugtató előnnyel örülhettünk a kategória első, és egy előkelő abszolút 7. helyezésnek.

A bajnokságban most a Mecsek Rally következik, ahol utoljára 2008-ban sikerült úgy menni, ahogy az számomra elfogadható, így van mit javítani a mérlegünkön. Sok lehetőségünk nincs, az első perctől a gázra kell lépni, ha szeretnénk jó eredménnyel zárni ezen a futamon is.”

Nemzetközi futamokon eltűnőben van a 3-as kategória, a régi N-csoport, hiszen, a kategória típusai sem ma kerültek ki a gyár futószalagjairól. A jövőben nincs más alternatíva csak az R5?

“Kissé begyorsult ez a spirál, elszaporodtak az R5-ös autók és a kategóriánk kezd eltűnni a süllyesztőben. Mi is már sokkal nehezebben tudunk megvillanni annak ellenére, hogy a tempónkat nézve, a tavalyi évhez képest, számos helyen javultunk. Kiegyensúlyozott teljesítményt kell hoznunk, hogy ott tudjunk ólálkodni „lőtávolon belül”, de egyre keményebb feladat közel maradnunk az elejéhez. A kategóriatársakat látva nekik is kőkemény feladat, az élmezőnyben lenni. Elképesztő, hogy milyen energiát igényel a technikai hátrány kompenzálása, és ebbe hosszútávon bele lehet fáradni…

Az R5-ös autókhoz szinte havonta jönnek ki új fejlesztések, a mi kategóriánknál évek óta nincs semmi, és úgy tűnik már nem is várható…

A Mitsubishinknél úgy érezzük már mindent kitaláltunk, a beállítások, a gumik és a vezetéstechnikát illetően. Amikor Holczer Danival elkezdtünk versenyezni, először megpróbáltunk összerakni egy gyorsaságit szakaszt, majd egy napot, utána pedig egy egész versenyt. Az idei Veszprém Rali során, számításaink szerint, az egész hétvégén körülbelül 8-10 másodperc maradt a pályákon. Ugyanezt a szintet egy R5-ös autóval is csak úgy lehet hozni, ha a pilóta a technikának szinte minden rezdülését ismeri. Egy ilyen ismeretszerzés nem feltétlenül csak a versenypályán következik be, rengeteget kell tesztelni és az ezzel kapcsolatos ráfordítások is arányosan nőnek. Ennek csak a csapat lehetőségei szabhatnak határt.”

Sokan külföldön is megmérettetik magukat. Vannak, akik csak a nemzetközi porondon autóznak. Ti a kötelező közös rendezésű magyar futamokon kívül még soha nem vágtatok ilyen kalandba. Nem motivál bennetek hasonló jellegű kihívás?

“A külföldi vagy nemzetközi szereplés mindig is érdekelt bennünket és nemrég fókuszba is került. Amikor még úgy tűnt, hogy kihagyjuk a budapesti futamot – az említett bokatörésem miatt -, felvetődött a gondolat, hogy az osztrák Waldviertel Rally-ra látogatunk ki, a magyar ORB helyett.

A jövőre vonatkozóan körvonalazódni látszik egy olyan kép is, hogy esetleg külföldön próbálunk szerencsét abban az esetben, ha a kategóriánkból nem tudunk előrébb lépni.  Az is mellette szól, és motiváló tényező, hogy a pályafutásom során a legjobb abszolút eredményeket mindig a külföldön rendezett magyar futamokon értem el. Ha továbbra is marad az autónk, akkor új kihívásokat kell keresnünk. De erről még korai beszélni.”

Két fiúgyermeket neveltek pároddal, Edittel, sokszor ők is elkísérnek a versenyeken. Akkor ez azt jelenti kilométerenként már két másodperccel vagy lassabb? 🙂

“Közúton biztos így van, a versenypályán nem úgy tűnik, hogy lassulnánk. 🙂 A fiaimnak nagyon tetszik ez a világ, a színes, hangos, gyors kocsik, ahol lehet a szervizben segíteni, esetleg törölgetni, apának szurkolni. Persze még eléggé kicsik ehhez, nem látják át, de remélem, ahogy nőnek, egyre jobban ráéreznek az ízére, és megismerik a sportág minden csínját-bínját. Vannak helyzetek, amikor jól jön egy pillanatnyi kitekintés a verseny hevében, kicsit kizökkenni egy kis játék erejéig, de ezzel óvatosan kell bánni, hiszen nem lankadhat a figyelem és az összpontosítás a versenyt illetően. Ezt Edit nagyon jól tudja koordinálni, pont addig és annyit enged meg a srácoknak, amennyi még nem zavaró és mindenki élvezettel tekint a közös pillanatokra.”

Comments are closed.