Aki gyorsan megy az hibázik is! Turán Frici ralis kalandjai következnek

Turán Frigyest senkinek nem kell bemutatni aki a magyar autósporttal kicsit is képben van. Hosszú évekig ő volt a hegyek és pályaversenyek királya, majd amikor átnyergelt a raliba ott is  hamar meg meg villantotta méregfogait és ahogy az várható volt, rögtön a Top-pilóták között kellett jegyezni. Az elért eredményei alapján kijelenthetjük most jár ralis pályafutása csúcsán és abszolút bajnokesélyesként áll oda az idei szezonnak is.

A versenyzésnek vannak árnyoldalai is, hiszen a gyors autózásba csúszott hibákat könyörtelenül meg kell fizetni akár képletesen, akár szó szerint vesszük is ezt. Frici is adott bőven munkát az elmúlt években a lakatosoknak, fényezőknek és a pálya szélén autó mentésre éhező nézőknek is! Összeszedtünk pár aprócska kalandot és komoly anyagi káros bukást is, ami fellelhető az interneten. Tettük ezt annak a normának a mentén, hogy az adott esetekben mindenki nagyobb és maradandó sérülés nélkül megúszta valamint elég rég történtek már ahhoz, hogy ne szakítsunk fel túlzottan fájó sebeket a pilótában, vagy akkori navigátoraiban. 

Amikor Turán Frici a pályaautós sikerek után átnyergelt a Raliba, akkor a sokunk által szeretett gömbölyű bukólámpás Celica-val tette meg “kezdő” lépéseit.

A 35. Mecsek Ralin 2002-ben első nap Árpádtetőn úsztak fel és estek le az Antallfy kanyarban, ahonnan emberfeletti teljesítménnyel emelték őket vissza a nézők az útra. Libabőr a mai napig ez a felvétel (1.videó) ! Másnap már nem volt hova sietniük de Alsómocsoládon extrém körülmények alakultak ki a jelentős eső miatt, ahol nem volt nehéz hibázni. Tét nélkül de felúsztak egy jobbosban, ahol olyan  csúnyát estek, hogy az autót nyugdíjba küldték. (2.Videó) Az esetet anno DuEn oldalán közzétett videón nézhettük meg kívülről is. Íme! (3.Videó)

 

2004-ben egy Lancer EVO6-ossal és Csökő Zolival az oldalán versenyzett az akkori A8-as bajnoki pontokért. Szemrevaló volt az autó és ahogy a pilóta terelte azt, de néha akadt kaland is!

Szombathelyen egy kikerülős lassító után csúsztak le a nagyon mély árokba(1.Videó), az év végi Zemplén Ralin pedig a Regéc utáni “sláger” jobbosban kapták el a fát, szerencsésen (2.Videó)!

2005-ben ugyan abban a felállásban (Turán-Csökő-EVO6) versenyeztek és Szombathely újra kifogott rajtuk, igaz akkor egy kormányösszekötő váratlan törése miatt  csúsztak jó mélyre a Söptei reptér  egyik árkában.

2008-ban egy 307CC WRC-vel vadászták a pontokat és év végén fel is állhattak az abszolút 2. helyre. Miskolcon a kányi gyorson átrendeztek egy lassítót ezáltal adtak egy kis melót a sportbíróknak.

2010-ben néhány futamot a világbajnokságon teljesítettek az itthon is megismert 307CC WRC-vel de a  katalán ralira magától az M-Sport-tól kértek ajánlatot és kaptak, így egy gyári Ford Focus-t tudtak bérbe venni. Tartották a lépést a mezőnnyel de sajnos az egyik kanyarban lerepültek az útról és mondhatjuk megsemmisült az autó. Szerencsére a legénység épségben szállt ki az összerogyott kabinból.

2011-ben a Mecsekben Európa-bajnoki futamot tartottak (IRC) ahova az akkori menők is tiszteletüket tették. Ezen a versenyen egy S2000-es Fordot béreltek a Markko Martin féle csapattól, amivel sikerült tartaniuk a lépést az élmenőkkel. Négy szakasz után az 5. helyen álltak Kopecky mögött 11 másodperccel, amikor is a második kör első szakaszán Hetvehelyen  a tövet védő farönkre felkapott az első kerekük és óriásit repültek, majd csattantak az erdőben. A szerencsén múlt, hogy a fa nem ott találta el az autót ahol a pilóta és Zsiros Gabi navigátor ült.


 
2013-ban a Janner Rally ERC futamon kezdték az évet és már az első szakaszon megviccelte őket az extrém jeges körülmény(1.Videó). Egerben még ezzel a Subaruval de Miskolcon már a Ford Focus WRC-vel rajtoltak. Veszprémben történt egy látványosabb eset velük, amikor is a jobb első defektes keréknél kigyulladt az autó (2.Videó), Kassán pedig a Bankov szűk aszfaltján úsztak fel egy picit nagyobb galiba nélkül. (3.Videó)

 

 

2014-ben már S2000-rel autózott Frici és Miskolcon a legendás Kánó-Imola-Ragály szakasz elején lévő dobbantó fogott ki rajtuk. A nézők a segítségükre siettek, folytatták de jelentős hátrányt szenvedtek el.

2016-ban már újra világbajnoki futamon láthattuk a csapatot, ahol a Lengyel versenyen pár nézőre, köztük néhány magyar komálósra is ráijesztettek.

 

2017-ben szintén az R5-ös Fiesta-val de már itthon Pécsett a régi hegyipályán lefelé csúsztak bele a korlátba és tettek maradandó károkat az autóban(1.Videó), így kiállni kényszerültek. Ha az első ötletünk mellett maradunk akkor sikerült volna megörökítenünk az esetet, így csak a hangját tudtuk felvenni a becsapódásnak (2.Videó).

 

Természetesen nem negatív fényben szerettük volna bemutatni a pilótát, hiszen akik kijárnak manapság is a versenyekre azok tudják, hogy Frici és aktuális navigátora Bagaméri Laci nem csak, hogy gyorsak de nagyon látványosan közlekednek üljenek, Ford-ban, Hyundai-ban vagy épp Skodában! 2018-ban a bajnoki címért küzdöttek és egy nagyon kemény csatában maradtak alul lelehhetnyi különbséggel, tavaly az ERC-n debütáló 1.Rally Hungary-t sikerült megnyerniük, idén pedig előreláthatólag neki és csapatának köszönhetően egész évben gyönyörködhetünk a pályákon egy VW Polo r5-ösben. Sok sikert kívánunk és komolyabb akciómentes kilométereket az új autóval! 🙂 

 

Comments are closed.